Marcowa pogoda 26.03
Witam serdecznie dzieci i rodziców.
1. Na początek- Karta pracy, cz. 3, s. 45 rysujemy kropelki.
2. Słuchanie wiersza Marii Terlikowskiej Kolorowe koła. Spójrzcie uważnie dookoła, wszędzie są kule i koła. Kół co niemiara, kul co niemiara. Jest koło! Tarcza zegara. Wesoło koła turkocą pod starodawną karocą. Na drogach świecą się jasno, błysną i gasną, błysną i gasną. A tutaj koło przy kole: wagon, semafor – to kolej. A kiedy kół jest tak dużo, po prostu pachnie podróżą. Kulę każdy nadmucha – od babci do malucha. Zrobimy z mydła pianę i będą bańki mydlane. Ojej, przepraszam, omyłka. To już nie bańka – to piłka. Tu mamy kulę armatnią, niemodną wprawdzie ostatnio. Sypią się kule, kuleczki, wiśnie, a może porzeczki. Nitka, na nitce kulki. Czyje korale? – Urszulki. Balon to kula z gondolą. Lećmy! Państwo pozwolą. W balonie było przyjemnie, lecz pora wracać na Ziemię. Noc właśnie Ziemię otula. A Ziemia – to co? Też kula. (…)
Wyjaśnianie znaczenia słów: gondola – kosz doczepiony do balony, semafor –światła do sterowania ruchem kolejowym.
Pytania do wiersza:
- Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu?
- Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu?
3. Dziecko bierze między dłonie kartonowe koło. Powinno dojść do wniosku, że koło jest płaskie, prawie go nie czują między dłońmi. Potem bierze piłeczkę. Tu odczucia są inne: piłeczka zajmuje już trochę miejsca (przestrzeni), nie jest płaska jak koło. Potem dziecko rzuca kartonowe koła na podłogę. Ono upadają i leżą. Następnie rzuca piłkę w kształcie kuli. Ona – jak większość kul – odbija się i turla.
Kto ma w domu pomarańczko - plasterki, otrzymuje kawałki w kształcie koła i wyjaśnia dziecku, że środek każdej kuli ma kształt koła.
4. Czytanie całościowe lub samodzielne wyrazów kula, koło , a następnie dzieci dzielą na sylaby i układają te słowa z literek.
5. Na koniec wykonanie pracy plastycznej Deszczowa chmurka.
Wyciągamy z teczki kartę 2 , potrzebujemy: klej, nożyczki, cienki sznurek lub grube nici.
• Wypychanie z karty wszystkich elementów i składanie ich wzdłuż linii przerywanych.
• Przyklejanie sznurka o dowolnej długości w zaznaczonym miejscu na chmurce.
• Sklejanie obu części chmurki według instrukcji.
• Przyklejanie na sznurku wyciętych kropli deszczu (według instrukcji).
Życzę miłego dnia. Anna PrzybylakJ